Aangekomen in Labastide-Murat - Reisverslag uit Labastide-Murat, Frankrijk van Ella en Harry Zon - WaarBenJij.nu Aangekomen in Labastide-Murat - Reisverslag uit Labastide-Murat, Frankrijk van Ella en Harry Zon - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Labastide-Murat

Door: Harry en Ella

Blijf op de hoogte en volg Ella en Harry

25 Mei 2015 | Frankrijk, Labastide-Murat

We zijn nu in een hotel met een goede verbinding.
En kan ik jullie op de hoogte brengen van onze reisperikelen.
Waar waren we gebleven vertrokken op woensdag 20 mei van La Chatre, vanaf de Gite aan de Rue de Bellefond na weldadige nachtrust. Op weg richting Chapelle Balone we kwamen langs kasteel Sarzay, mooi daar is ook een chambre de dh'hote een aanrader, gaan we zeker een keer (op de motor) naar terug in combinatie met een keltischmuziekfestival in La Chatre. Maar goed onze route was prachtig, we kwamen door valeien die op de droomvlucht van de Efteling lijken, het regende licht en tegelijk straalde de zon door het jonge groen, terwijl de lucht bezwangerd was met een mixture van boslucht waarin de in bloesemgeur van Acacias de boventoon voerde. Zelfs de Elfjes en Aardmannetjes en gelijk uitziend gespuis, liepen en vlogen er rond, ze zijn er echt, je moet ze alleen willen zien. Na iedere beklimming wordt je verrast met een prachtig uitzicht Je zou bijna wensen dat het allemaal beklimmingen mochten zijn, maar nu overdrijf ik. S'avonds een onderkomen gevonden een chambre de h'hote voor pelgrims onder een kapel in la Chapelle -Ballone er loopt daar een hond rond die lijkt op een schaap en heet Teddy, deze hond was al direct de beste vrienden met Ella, als Ella in de bank ging zitten lag Teddy als een kussen tegen haar aan, regelmatig komt dan zijn kop omhoog want hij wile dan aangehaald worden, maar dan zie ik Ella heel zachtjes maar dwingend, zijn kop met een
erg harige en vies uitziende natte bek, naar beneden drukken al roepend, ja braaf hoor, ja braaf hoor, hihi . Onze fietsen waren hier letterlijk en figuurlijk onder zeil gegaan daar hadden de eigenaren van dit adres voor gezorgd. Donderdag 21 mei S,morgens weer op weg uitgezwaaid door Elaine, de eigenaresse van de chambre Dh'ote het was mooi weer bewolkt en jawel weinig wind het landschap veranderd je ziet nu granietrotsen in de weides omhoogkomen we merken ook dat de bergen hoger worden en de vegetatie veranderd, tegen de avond hebben we een overnachtingsplek gevonden. Na onze goede ervaring in een Gite in la Chatre, hebben we nu s'avonds in Chatelus-Le-Marcheix weer een Gite gevonden er was nog een andere gast de 61 jarige heer Joachim López gepesioneerd chef wegenbouw uit Parijs, deze had bij uitzondering een Gite aangedaan normaal overnachte hij in het bos in een hangmat met een muskietennet eromheen, hij is ook onderweg naar Santiago de Compostella, een interessante man hij had ook 6 jaar in het leger gediend derhalve vertelde hij ons wat we allemaal moesten doen om alleen in een bos te overnachten en te overleven. S'avonds kwamen er nog twee gasten in de Gite toen is het goede gevoel van overnachten in een Gite wel verdwenen. Deze gasten snurkten zo hard, dat het wel leek of ze een scheidsrechtersfluit hadden ingeslikr. Dan voortaan maar weer lekker in ons tentje. Vrijdag 22 mei vroeg vertrokken na een slechte nachtrust op weg via st. Leonard de Nobles naar St. Germain-les-belles we kwamen onderweg langs de dolmen van pouyol daar hebben we ook nog een prehistorisch graf mogen aanschouwen. Bergen met de fiets beklimmen heeft me iets geleerd, (al hijgend en met een hoge hardslag heb je daar alle tijd voor) een berg kun je zien als een probleem, je kunt ze proberen te ontwijken maar dan kom je een andere tegen. Je kunt ze ook aanschouwen en naar waarde inschatten. Wanneer je er te luchtjes over denkt, blaas je jezelf halverwege op. Maar toon je respect dan kun je hem trapje voor trapje overwinnen en na de overwinning krijg je de beloning, in het geval van de berg, een prachtig uitzicht. S,avonds kwamen we aan in st. Germain-les-belles. Ella zag op enig moment een bord staan camping wij erheen, het was een hele kleine camping er stonden geen tenten. Even rondgelopen ik zag er niemand, toen maar naar een nabijgelegen woning gelopen en geroepen alo alo, er kwam een man uit het huis en we raakten in gesprek hij en zijn vrouw zijn Nederlands. Hij heet André en zijn vrouw heet Mariska, ze hebben twee jonge kinderen en twee ondeugende Jack Russels na enige praten bleken we ook nog een gezamenlijke kennis te hebben. De camping heet Los Combas. Ze hebben wat aanloopproblemen met de verbouwing van hun schuur, maar deze mensen redden het wel. Zaterdag 23 mei vertrokken richting Donzenac wederom een prachtige tocht en deze keer geen wind, s'avonds aangekomen op een camping Rivièra in Donzenac. We hadden onze tent nog maar net opgezet en daar kwam een camperbus aangereden deze stalden ze tegenover ons, deze man en vrouw kwamen naar ons toe en vroegen of wij Nederlanders waren, en waar wij vandaan kwamen, etc. het bleek dat zij uit "Made" kwamen Berend en Maut, we kregen koffie en daarna een complete warme maaltijd van deze lieve mensen. Zondag 24 mei vertrokken richting Rocamodour, we hebben het niet gehaald verschillende beklimmingen gedaan waarvan er een bijzat tussen Brive en Tarenne, van 6 kilometer en had een helling tussen de 8 en 10 procent. We weten echt niet meer, wat normaal vlak fietsen is, wanneer we denken dat het vlak is en je stopt met trappen sta je gelijk stil! We zien het landschap weer veranderen muren van brokken natuursteen zijn de afscheidingen langs de wegen en de onderlinge percelen, we zijn s,avonds in de plaats Martel aangekomen en hebben onze tent voor de toegang van deze plaats opgezet, een mooie plaats met zeven torens en een mooi oud centrum ooit gesticht door de vader van Karel de Grote, als viering na zijn overwinning van de Moren. Maandag 25 mei gewekt door de klokken van de vele torens als de ene klaar was begon de andere. Nu op weg via Rocamodour naar la Bastide-Murat. Door het dal van de Dordogne er heerst daar een bijna subtropisch klimaat er staan ook veel walnootboomgaarden ook langs de smalle wegen, de warmte is er echt voelbaar. Rocamodour is een prachtig stadje uitgehouwen tegen de rotsen, je moet het met je eigen ogen zien, om het te kunnen geloven prachtig we hebben deze plaats bezocht heel bijzonder wat daar in die kerk gebeurd. We hebben nu een Hotel gevonden La Bastide Murat met WiFi !! We hebben hier lekker gegegeten en duiken zo de kooi in. Groetjes Ella en Harry.

• 26 Mei 2015 - 07:00

Cocky En Ingrid.:

Hallo luitjes! Harry wat heb je dat prachtig omschreven! Heb zo zin om een kijkje te komen nemen...hihi.
    Wat een mooi avontuur! Fijn dat het wat rustiger weer is! En wat zullen jullie gespierde kuiten hebben inmiddels. :-) Geniet weer met volle teugen , succes en weer heel veel mooie, gelukkige momenten gewenst!! Liefs en knuffel van ons!!

• 26 Mei 2015 - 09:33

C. Alderliesten:

heerlijk verhaal!

• 26 Mei 2015 - 10:59

Mariellakv:

Lieve Ella en Harry,

Genoten van jullie reisverslag, wat een leuke ontmoetingen!
    Fijne fietsdag.

Liefs Mariella

• 26 Mei 2015 - 12:41

Leen En Hannie Romijn:

Hallo hallo, kreeg je adres via Huub Oome. met veel plezier je versagen gelezen.
    Veel plezier met je vervolg van je reis, gr Hannie en Leen.

• 26 Mei 2015 - 15:24

Ine Van Der Pluijm:

Wat een geweldig avontuur, alle respect voor jullie.
    Wij zeggen altijd na de klim komt de beloning, het uitzicht, maar zeker de afdaling...
    Groetjes Ine

• 26 Mei 2015 - 18:51

Karin:

Wat een mooie verhaal, ik zeg Harry heb je misschien je roeping gemist????
    Succes voor jullie volgende tocht!

• 27 Mei 2015 - 20:53

Cocky Van Prooijen:

Wat een mooi en beeldend geschreven verslag!! De uitzichten, de hond naast Ella op de bank :-), de fietsen die onder zeil gaan, hoe jullie worden uitgezwaaid, de snurkende gasten, de ontmoetingen onderweg. Op de snurkende gasten na, geweldig.
    Ook een mooi filosofisch stukje over het beklimmen van een berg!
    Mooie fietsdagen.
    Liefs, Pieter en Cocky

• 27 Mei 2015 - 22:58

Dineke :

droomvlucht, elfjes, aardmannetjes?
    een Parijse stratenmaker, een warme maaltijd uit de put van vrouw Holle?
    een goede verstandhouding met een onneembare berg, gouden torenklokken die elkaar aan de praat houden?
    mèn....zucht.....
    dit is geen pelgrimstocht, lieve schatten, dit is een droomreis!!!

wat een heerlijk verhaal.