In finisterra - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Ella en Harry Zon - WaarBenJij.nu In finisterra - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Ella en Harry Zon - WaarBenJij.nu

In finisterra

Door: Ella en Harry

Blijf op de hoogte en volg Ella en Harry

21 Juni 2015 | Spanje, Fisterra

Na twee dagen te hebben doorgebracht in Santiago de Compostella, en daar de kerkdienst te hebben meegemaakt en St. Jacobus een groet te hebben gebracht. Zijn we zoals we hadden afgesproken een paar kaarsen aan gaan steken. Althans dat was de bedoeling, maar ook hier heeft de nieuwe tijd toegeslagen, je kunt hier geen kaars meer aansteken, maar je dient een muntstuk in een automaat te steken, waarna er elektrische kaarsjes worden ontstoken, in ons geval ( we hadden alleen een 2 euromuntstuk) gingen er maar liefst achttien kaarsjes aan, nou dachten we, als dit niet goed moet komen! Maar zoals we ons hadden voorgenomen, zijn we naar finisterra vertrokken, daar hebben we gisteren op Ella haar verjaardag (60 jaar jong) een bootreis gemaakt en daarbij zijn we de oceaan opgevaren,voor de zonsondergang dit was heel bijzonder en voor de vele pelgrims die onder ons waren, een moment waar we stil van werden. Bij duisternis zijn we teruggevaren naar de haven terwijl er op de boot mooie Gallische muziek was te horen, erg mooi. We passeerden ook daar de uiterste punt van finisterre en zag je het vuur oplaaien van pelgrims die daar hun oude kleding verbranden. Dit is een oude traditie die nog steeds wordt gedaan. Pelgrims verbranden hun oude kleding ( niet door iedereen hoor) die ze tijdens hun tocht hebben gedragen dit staat bij hen symbool voor het afsluiten van hun tocht en de start van een nieuwe levensperiode. Maar goed na aankomst in de haven nog even lekker Sangria gedronken ( we zijn immers in Spanje ) samen met een echtpaar uit Groningen, het was erg gezellig. Vanmorgen zijn we naar het einde van de ( oude ) wereld gelopen en hebben daar ook nog gezien dat mensen hun kleding gingen verbranden. Het was daar op die plek heel bijzonder. Vanmiddag lekker naar het strand geweest het was er erg rustig de Spanjaarden die gaan pas laat naar het strand, toen wij weggingen, kwamen zij er pas naar toe. Maar goed morgen gaan we weer terug naar Santiago en overmorgen weer naar huis en dat voelt goed! Groetjes Ella en Harry.

• 22 Juni 2015 - 07:43

Christian:

Een waardige afsluiting van een prachtige reis! :-D

en Ella, nog gefeliciteerd natuurlijk!

• 22 Juni 2015 - 08:25

Karin:

Hoi,
    Wat een mooie afsluiting... Van een geweldige reis. Wat zijn jullie rijker geworden door deze reis!

• 22 Juni 2015 - 12:37

Lia :

Harry en Ella,
    Superbedankt voor juliie "KIPPENVEL VERHALEN"
    Ik zal ze gaan missen:-)
    Tot in NL!!
    Liefs Lia en Peter

• 22 Juni 2015 - 20:42

Huub En Adri:

Hoi Harry en Ella
    Knappe prestatie en geniet nog paar dagen Spanje
    Groet
    Huub en Adri

• 22 Juni 2015 - 23:10

Ingrid:

Goh het avontuur is bijna ten einde..maar julliie hebben prachtige herinneringen gemaakt! Wat een prestatie! Ella nog van harte gefeliciteerd! Goede terugreis en tot ziens. Liefs en knuffel van Cocky en Ingrid!

• 23 Juni 2015 - 22:55

Annemiek:

Ha lieve schatten!!

Ella!!! Nog gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    harry!! Alvast gefeleiciterd met je verjaardag!!!

Wat een mooie afronding van jullie reis. Wat zijn jullie bruin en. Harry wat zie je er geweldig uit met dat mooie baardje!!!

Geniet nog van julie dagje in Santiago en ik wens jullie een voorspoedige en veilige terugreis naar jullie eigen huisje!!!

Liefs en een hele dikke knuffel xxxx
    Miek

• 28 Juni 2015 - 23:58

Dineke:

Houdoe.
    xxxxx

• 31 Maart 2016 - 21:22

Esther:

Ha die Harry,

Prachtig verslag met mooie verhalen en foto`s.
    Nou had ik een vraag, ik wil de kustroute gaan lopen en ben op zoek naar een goed gidsboekje met afstanden, hoogtes, info over de omgeving, herbergen en prijzen. Ik heb al wat rond gekeken maar kom er niet goed uit. Welke ,en vooral, waar kan ik die bestellen? Ik ga van 31 mei tot 14 juni. Ik hoop dat je me kunt helpen.

Met vriendelijke groet Esther Moddejonge