Chalons-en-Champagne- Troyes nu Ligny-le-Chappelle - Reisverslag uit Ligny-le-Châtel, Frankrijk van Ella en Harry Zon - WaarBenJij.nu Chalons-en-Champagne- Troyes nu Ligny-le-Chappelle - Reisverslag uit Ligny-le-Châtel, Frankrijk van Ella en Harry Zon - WaarBenJij.nu

Chalons-en-Champagne- Troyes nu Ligny-le-Chappelle

Door: Harry en. Ella

Blijf op de hoogte en volg Ella en Harry

14 Mei 2015 | Frankrijk, Ligny-le-Châtel

Woensdagmorgen de sleutels van onze overnachtingsplaats, een tegenover het kloosterhuis gelegen woning, afgegeven aan de zusters, in weerwil van onze belofte om de mis bij te wonen, hadden we besloten om toch voor de mis te vertrekken.
Er was alle begrip voor, we hadden nu immers een gebied over te steken van ongeveer 80 km, zonder voorzieningen onderweg.
Alleen maar landbouwgebied met hier en daar dorp zonder voorzieningen.
Voor sommigen onder ons misschien een paradijs, maar dan moet je alleen van granen en koolzaad houden. Het werd een ferme tocht we waren al gewaarschuwd dat je in dit gebied altijd tegenwind hebt.
En dat hadden we dus ook, halverwege de route stond er een keet waar we konden eten, midden op een kruising waar je eigenlijk niets verwacht. We waren door onze proviand heen en al behoorlijk hongerig geworden. Dus een plate de jour genomen, we konden de groenten etc, zelf opscheppen we hadden zoveel trek, dat we binnen 10 minuten eigenlijk al genoeg gegeten hadden, voordat het vlees en de frites bij ons werd gebracht. Ons plan was om in Montsuzain op een camping te overnachten. Daar aangekomen en gevraagd naar de camping, vertelde men ons dat we 10 km terug moesten.
Terug gaan was voor ons geen optie, dus zijn we doorgegaan naar Troyes. Toen we op de camping stonden hadden we 110 km gereden. Tijdens het opzetten van de tent kwam er een meneer naar ons toegelopen die vroeg of wij pelgrims waren dit beaamde ik, waarop hij ons voor de koffie uitnodigde, na het zetten van onze tent, zijn we op de Koffie gegaan bij Marijke en Henk en ze kwamen uit buurt van Maastricht vandaan. Terwijl ik reeds aan de koffie zat en Ella nog onderweg was zie ik Ella, iemand al zoenend begroeten,? Het bleek een ex-collega van Altenahove te zijn genaamd Nelleke, wat is de wereld toch klein. Vanmorgen vroeg vertrokken we zijn dwars door het centum van Troyes gereden, wat een prachtige stad met vele vakwerkpanden de klokken van de grote kerk Beierden door de stad prachtig. Wat ons wel opviel dat er rondom deze kerk gewapende militairen stonden in gevechtskleding, wat wel een heel vreemd sfeertje bij ons teweegbracht. het viel niet mee om de stad uit te komen een aantal keren verkeerd gereden. Door een gebied met heel veel vakwerkpanden maar dan anders dan in Duitsland hier zie meer X en Y verbanden in het houtwerk erg fraai.
Ook zagen we weer koeien (ook nederlandse zwartbonte melkkoeien) en paarden zo,n twintig kilometer voor het einde van de route voor vandaag werden we overvallen door een regenbui die doorging tot onze eindbestemming toe. We zijn nu op een camping aangekomen Ligny-le-Chatel als twee verzopen katten werden we ons direct aangeboden om de nacht door te brengen in het gebouw van de receptie dan konden onze spullen daar gelijk drogen wat een gastvrijheid voor €7,90. De beheerder van de camping een echte Fransman met de bijzondere naam Nicolas van Nieuwehuize ik vroeg hem hoe hij aan deze naam hij vertelde mij dat zijn grootvader Nederlander was. Zelf sprak hij geen woord Nederlands. Ondertussen heb ik een biertje gekregen en proost ik nu met Ella op onze volgende tocht Vezelay!

• 14 Mei 2015 - 20:37

Marjan :

Wouw wat een mooie verhalen en ervaringen, kan niet wachten op de volgende!

• 14 Mei 2015 - 21:21

Cocky :

Hoi Ella en Harry,
    Vanmiddag een reisverslag gelezen waarin het landbouwgebied richting Troyes werd beschreven als pittig, saai en met veel tegenwind. Diegene van het reisverslag had ook moeite om de stad uit te komen. Ook toevallig. Zitten jullie al goed in het ritme van elke dag fietsen? Wat leuk dat jullie met zoveel mensen in contact komen en een oud collega ontmoeten! Maar ook dat jullie zo warm worden ontvangen op overnachtingsplaatsen. Het lijkt mij heel bijzonder om dat mee te maken. De foto's die jullie laten zien zijn ook mooi. Ik hoop dat jullie weer een beetje opgedroogd zijn;). Voor zo lekker slapen en morgen uitgerust voor een mooie tocht naar Vezelay!
    Groetjes, ook van Pieter.
    Cocky

• 14 Mei 2015 - 21:32

Bettie Ghuijs:

Hallo Harry en Ella, jullie zijn al lekker op weg. In veel van de plaatsen waar jullie komen in Frankrijk zijn wij ook geweest dus we hebben er een beetje beeld bij. Pittige stukken om te fietsen. Vezelay is prachtig daar zijn jullie volgens mij al eens geweest. Hoop dat het weer en de wind een beetje meezitten morgen. Groetjes van Bettie en Jan. (We hebben jullie wel gemist bij de Zydeco).

• 14 Mei 2015 - 22:02

Plonia:

Super leuk om jullie te volgen.
    We hebben bewondering voor jullie

Geniet ervan
    Gtt frank en Plonia

• 15 Mei 2015 - 09:48

Lia:

En dus weer superleuk om te lezen. Wat geweldig dat jullie overal zulke gastvrije mensen ontmoeten:-). Ik krijg er iedere keer een brede glimlach van. Waarschijnlijk krijgen jullie terug wat jullie uitstralen!! Plezier, positieve instelling en liefde voor de mens en omgeving! Dit is ondanks dat het soms pittig is, ook onzettend genieten. EN dat doe ik dus op afstand met jullie mee. Afgelopen zaterdag zijn we naar de River Zydigo geweest. OOK super genoten. Volgend jaar met jullie erbij:-). Veel plezier en genit aub voor mij mee! Dikke knuffel Lia (en Peter)

• 15 Mei 2015 - 15:56

Dineke:

de mis gemist? niks mis mee, hoor.
    ik doe wel een extra weesgegroetje voor jullie!! XXXX

• 15 Mei 2015 - 17:05

Mariella:

Hey Harry en Ella,

Erg leuk dat je zo warm onthaald wordt overal, bijzondere ontmoetingen.
    De kilometers per dag gaan ook gestaag omhoog , knap hoor!!
    Fijn om te lezen dat het goed gaat.
    Dikke kus van ons .

• 15 Mei 2015 - 20:17

Ingrid:

Heeee kanjers! Wat leuk om jullie verhaal te lezen! Echte die hards hoor jullie. Petje af. Wens jullie nog vele mooie momenten en veel mooi weer. Knuffel van mij!! Xxx