Via Auxerre naar Vezelay - Reisverslag uit Ligny-le-Châtel, Frankrijk van Ella en Harry Zon - WaarBenJij.nu Via Auxerre naar Vezelay - Reisverslag uit Ligny-le-Châtel, Frankrijk van Ella en Harry Zon - WaarBenJij.nu

Via Auxerre naar Vezelay

Door: Ella en harry

Blijf op de hoogte en volg Ella en Harry

15 Mei 2015 | Frankrijk, Ligny-le-Châtel

Na een goede nachtrust vertrokken richting Auxerre Eerst naar de bakker in het dorp geweest we hadden best trek want gisterenavond was alles gesloten en op de camping was niets te krijgen. Maar we hadden nog pinda's!
Maar goed we hadden dus s'morgens best trek dus eerst naar de bakker pain complet voor onderweg en wat lokale dingen direct versnaperd.
De reis begon direct met klimmen, we wisten dat dit vandaag meerdere keren zou gebeuren maar ook dat er mooi vlak stuk, langs een kanaal zou komen. Maar goed rond koffietijd kwamen we aan Auxerre. In een lokaal café koffie gedronken prachtig al die typetjes daar te zien, na het halen van onze tampon (stempel) voor in ons pelgrimspaspoort, bij het ik zal maar zeggen Franse VVV van Auxerre. Gingen we verder langs het kanaal du Nivernais, deze werd in het begin van 19e eeuw aangelegd voor het vervoer van goederen uit de Morvan, naar het dichtbevolkte Parijs. Met name veel hout. Door de komst van de trein verloor het voor een groot deel zijn functie. Nu is het een paradijs voor fietsers en boten, heel stil tussen het groen gelegen. Langs dit kanaal kwamen we ook nog een papegaai tegen met zijn twee begeleiders een meneer en een mevrouw uit Os, hij zat in een soort huisje op de rug van de meneer en zijn naam was Keja en hij was een Edelpapegaai. Na wat Wetenswaardigheden met elkaar uitgewisseld te hebben gingen we verder. Terhoogte van Chatel-censor hield het feest van vlak fietsen op, maar bij het zien van Vezelay en Avallon op de borden kwamen er toch bijzondere krachten bij ons los, want daar is het klimmen hoor!
Toen we in Vezelay waren aangekomen vonden we dat we ons wel een keer mochten trakteren Op een hoteletje we logeren in Le Compostelle toepasselijk hè en er was ook nog maar een kamer vrij het moest zo zijn. Na onze fietsen en bagage opgeborgen te hebben zijn we direct naar de Kathedraal van Maria Magdelena gegaan " prachtig" een kerk en plaats met zoveel historie. Terwijl we de kerk ingingen en ons begaven naar krypte, die helaas was afgesloten i.v.m restauratiewerkzamheden. Kwamen we toch voor in de kerk terecht daar zagen we zo.n 30 paters en nonnen in witte gewaden diepgeknield op de kerkvloer zitten voor het altaar.
De heilige mis ging beginnen, dit was zo mooi wat daar gebeurde met zoveel symboliek, en het zingen zo prachtig je hoefde je ogen maar dicht te doen en je waande je in de hemel. Na deze mis zijn nog wezen wandelen en gaan we zo naar bed om morgen te vertrekken in de richting premery.

• 16 Mei 2015 - 09:40

Sofie:

Wat ontzettend leuk om door het lezen van jullie verhalen 'mee'te reizen.

• 16 Mei 2015 - 10:32

Serieke:

Fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat en dat jullie vooral genieten!! Jullie zullen nu wel dikke sportkuiten hebben van al dat geklim.
    Voor mij is dit nu jullie laatste bericht om te lezen want ik ga nu zelf naar verwegistAn.
    Doe voorzichtig maar geniet volop en verdere prachtige reis gewenst!
    Liefs serieke

• 16 Mei 2015 - 10:36

Menno:

de zadelpijn wordt steeds minder en de conditie steeds beter.
    Nu begint het genieten.
    Ik herken al de leuke plekken van mijn reizen in frankrijk. Je zou gewoon ook zin krijgen in zo'n fietstocht.
    Dit zijn verhalen naar mn hart, gewoon lekker verder gaan. Er komt nog veel meer.
    Goed hoor, leuke reisverslagen menno

• 16 Mei 2015 - 12:23

Hilde:

Ik volg met de grootste belangstelling jullie verslagen, de foto's er bij vind ik ook interessant.
    Ik kijk al naar het volgende verslag uit.
    Goeie reis verder en ik blijf je volgen.

groetjes Hilde

• 16 Mei 2015 - 22:06

C&A Oftewel Cees En Ans ;):

Ha buurtjes,

Wat leuk om jullie verslagen te lezen. Naast afzien is er ook een heleboel genieten lees ik,( ik zou bijna zin krijgen om ook op de fiets te stappen, maar ik heb al moeite om de stoep op te komen, dus dat gaan we maar niet doen). Petje af hoor voor jullie! Geniet van de mooie momenten en van de lange reis die jullie nog moeten gaan. Take care!

Groetjes Ans

Met pinda's in de hemel, wat wil je nog meer. Wel nog even door fietsen want de Tour gaat straks beginnen en voor je het weet zitten jullie midden in het peloton ! Blijf vooral gezond en geniet van ieder moment.

Groetjes Cees

• 17 Mei 2015 - 22:30

Antoinette:

Hoi kanjers,
    Het heeft zo moeten zijn denk ik. Jullie in een mooie mis en ik op Hemelvaartsdag in Hank een kaarsje en vernoeming in het intentieboek voor jullie gedaan en vandaag -17 mei- vanmorgen om 8.00 een vernoeming en kaarsje gedaan in den elshout de kerk van de wonderbare moeder. Dit moet goedkomen met jullie. Liefs en succes verder antoinette

• 17 Mei 2015 - 22:56

Henk:

Prachtig jullie verslagen, je leeft helemaal mee.
    Tip, beter oud brood dan geen brood.
    Zorg dat je altijd te eten hebt, een lege maag is echt afzien op de fiets.
    Groetjes Henk Kools

• 19 Mei 2015 - 18:56

Dineke:

Gaat goed zo!!
    :-)
    veel liefs XX

• 22 Mei 2015 - 08:15

Liesbeth:

Ik vind het heel leuk om jullie te volgen, de foto s zijn interessant om te zien .lijken wel wat op polen.
    Gr Liesbeth

• 23 Mei 2015 - 22:12

Lia:

Hee lieve mensen,
    Al even geen verslag meer gezien van jullie?
    Gaat alles goed?
    Grtjs vanuit Italie.